Bieżące informacje

Kolejne oszustwo na „włamanie na konto” zgłoszone w powiecie ząbkowickim

Data publikacji 12.10.2022

20 tysięcy złotych straciła w wyniku oszustwa 45-letnia mieszkanka powiatu dzierżoniowskiego. Skontaktował się z nią telefonicznie mężczyzna ze wschodnim akcentem, który przekonał kobietę, że jest pracownikiem banku, a jej pieniądze są zagrożone. 45-latka zainstalowała na telefonie z aplikacją bankową program TeamViewer i autoryzowała kilka transakcji BLIK zanim zorientowała się, że padła ofiarą oszusta.

Dzień 12 października to dzień bezpiecznego komputera, jednak nie dla wszystkich był on dzisiaj bezpieczny. Te same zasady bezpieczeństwa, dotyczą wszystkich urządzeń z dostępem do internetu np. telefonów komórkowych, tabletów, szczególnie jeżeli mamy na nich aplikacje bankowe, zapisane karty płatnicze lub inne wrażliwe dane. Przekonała się o tym 45-letnia mieszkanka powiatu dzierżoniowskiego, która w dniu dzisiejszym przyszła na komendę w Ząbkowicach Śląskich. Na jej telefon komórkowy zadzwonił mężczyzna podjąc się za pracownika banku. Kobieta uwierzyła ponieważ na wyświetlaczu jej telefonu przy połączeniu widniała nazwa banku, w którym posiadała konto. Fałszywy konsultant najpierw zapytał czy występowała o pożyczkę w kwocie 22 tysięcy złotych. Kobieta zaprzeczyła. Wtedy przekonał ją, że doszło do włamania na jej konto i jedyne wyjście z sytuacji to zainstalować na telefonie aplikację TeamViewer i przelać pieniądze na inne konto. Przerażona 45-latka tak zrobiła. Zainstalowała wskazany program na telefonie z aplikacją bankową a następnie autoryzowała kilka kodów BLIK do wypłaty pieniędzy. W ten sposób straciła 20 tysięcy złotych.
W przedstawionej powyżej sytuacji było kilka sygnałów ostrzegawczych. Po pierwsze konsultant miał wyraźnie wschodni akcent, po drugie przekonywał pokrzywdzoną, że w stacjonarnym oddziale banku nikt jej nie pomoże, ponieważ problem można rozwiązać jedynie zdalnie, a po trzecie i najważniejsze polecił zainstalowanie zewnętrznej aplikacji
i autoryzowanie wygenerowanych przez niego kodów BLIK.

Policja po raz kolejny przypomina by chronić swoje dane i nie udostępniać im osobom nieznanym. W szczególności nie instalować nieznanych programów lub aplikacji na urządzeniach połączonych z internetem, które mają dostęp do kont lub płatności. Banki nigdy nie żądają od klientów instalowania dodatkowych programów. Bądźmy ostrożni w rozmowach telefonicznych i nie wierzmy we wszystko co słyszymy, oszuści właśnie na to liczą.

asp. szt. Katarzyna Mazurek


 

Powrót na górę strony