Bieżące informacje

46-latek uwierzył, że rozmawia z policjantem z CBŚP. Stracił ponad 25 tysięcy złotych

Data publikacji 06.01.2022

Zadzwonił, podał się za funkcjonariusza Centralnego Biura Śledczego Policji i powiedział, że rozpracowują przestępców, a jego konto jest zagrożone. 46-latek uwierzył i przelał wszystkie swoje środki finansowe na wskazane przez oszusta konto. Stracił ponad 25 tysięcy złotych. W ciągu pierwszych dni stycznia zgłoszono już 3 oszustwa internetowe. Pamiętajmy, że Policja nigdy nie poprosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelanie ich na konto, pozostawienie w jakimś miejscu czy też wyrzucenie kosztowności przez okno!

Do zdarzenia doszło w dniu 04 stycznia 2022 roku. Z mieszkańcem gminy Kamieniec Ząbkowicki telefonicznie skontaktowała się osoba podająca się za funkcjonariusza Centralnego Biura Śledczego Policji i powiedziała, że rozpracowują gang złodziei, a jego konto jest zagrożone. Zdezorientowany mężczyzna zgodnie z poleceniami przelał pieniądze na nowe konto internetowe, wskazane przez oszusta. 46-latek był cały czas instruowany przez telefon komórkowy co ma robić i jakie czynności wykonywać krok po kroku. Mężczyzna oddał oszustom ponad 25 tysięcy złotych.

Nie jest to jedyne oszustwo w Nowym Roku.
W dniu 03 stycznia na policję zgłosiła się 29-letnia mieszkanka powiatu ząbkowickiego, która poinformowała, że za pośrednictwem aplikacji ,,Messenger,” nieznana osoba podszywając się za pod jej koleżankę wyłudziła podanie kodu BLIK. Pokrzywdzona ten kod podała i straciła 500 zł, które zostały przez oszusta pobrane z jej konta.
Kolejne zostało zgłoszone w dniu 04 stycznia przez 43-letnią mieszkankę powiatu ząbkowickiego. Kobieta została oszukana sprzedając damskie buty na OLX. Skontaktowała się z nią przy pomocy aplikacji WhatsApp kobieta, która oświadczyła, że kupi buty jednak prosi o wysyłkę kurierem DPD. Przesłała pokrzywdzonej aktywny link, w który 43-latka kliknęła. Została przekierowana na konto swojego banku gdzie wprowadziła login i hasło. Żeby przejść dalej musiała podać kody, które przyszły jej w SMS-ch. Dostała dwie takie wiadomości jednak nadal nie mogła się zalogować. Kiedy w końcu jej się to udało okazało się że w ciągu zaledwie dwóch minut z jej konta ktoś dwukrotnie wypłacił gotówkę przy pomocy kodu BLIK. Raz było to 500 zł natomiast minutę później 400 zł. Oszust zaciągnął również kredyt w jej imieniu na kwotę ponad 1000 zł. Mieszkanka powiatu ząbkowickiego zablokowała konto jak tylko zorientowała się, że została oszukana.

Przypominamy, że policja nigdy nie prosi o zaangażowanie własnych pieniędzy, w tzw. akcje przeciwko oszustom czy innym przestępcom. Nigdy, w żadnym wypadku, policjanci nie proszą o przekazanie jakichkolwiek kwot pieniędzy. Jeżeli pada taka prośba, to powinno nas uczulić. Po otrzymaniu takiego telefonu, należy się rozłączyć lub wykonać połączenie z innego aparatu telefonicznego na numer 112, aby zawiadomić o tym policję.
Pamiętajmy ! Hasła, które zakładamy do naszych kont bankowych, internetowych, mailowych, kody BLIK itd. są tylko i wyłącznie do naszej dyspozycji nigdy nie przekazujmy takich danych obcym osobom.

W dniu 03 stycznia 2022 roku podkom. Andrzej Kwapisz przypomniał jak nie stać się ofiarą oszusta oraz w jaki sposób i kiedy złożyć zawiadomienie o przestępstwie na policji. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia. Materiał można zobaczyć na stronie KPP Ząbkowickie Śl. na YouTube.

st. asp.Katarzyna Mazurek

Powrót na górę strony