Uwaga – wyprzedzam! Zasady bezpiecznego wyprzedania.
Wyprzedzanie to jeden z najczęściej stosowanych przez kierowców, ale też jeden z najbardziej niebezpiecznych manewrów drogowych. Błąd, brawura czy chwila nieuwagi podczas jego wykonywania mogą mieć tragiczne konsekwencje. W ostatnim czasie w powiecie ząbkowickim doszło do kilku nieszczęśliwych zdarzeń, których przyczyną było niewłaściwe wykonanie tego manewru. W związku z tym przypominamy kilka podstawowych zasad.
Wyprzedzanie jest to manewr przejeżdżania obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku. Cały manewr wyprzedzania możemy podzielić na 3 etapy:
-
Przygotowanie do wyprzedzania – wówczas kierowca musi ocenić, czy wykonanie manewru będzie możliwe i bezpieczne.
-
Wyprzedzanie – przyspieszenie i minięcie drugiego pojazdu z jego lewej strony (w wyjątkowych sytuacjach z prawej).
-
Powrót na swój pas – następuje po upewnieniu się, że odległość od wyprzedzanego pojazdu jest wystarczająca.
Kilka podstawowych zasad dotyczących bezpiecznego wykonania tego manewru:
1. Zwracanie uwagi na innych kierowców
Nie wolno zapominać, że nie jesteśmy sami na drodze. Należy pamiętać, że kierowca, którego wyprzedamy, może sam zasygnalizować podobny manewr. Należy również kontrolować lusterka ponieważ być może sami jesteśmy w tym momencie wyprzedani – w tej sytuacji trzeba bezwzględnie ustąpić miejsca wyprzedzającemu. Rozpoczęcie manewru sygnalizujemy kierunkowskazem (należy go włączyć przez rozpoczęciem wyprzedzania, nie w trakcie).
2. Zachowanie odstępu
Jednym z częściej popełnianych przez kierowców błędów jest zbytnie zbliżanie się do wyprzedzanego pojazdu. Nie zachowując odpowiedniej odległości nie tylko stwarza się ryzyko kolizji w razie jego nagłego hamowania, ale też znacznie ogranicza się pole widzenia, utrudniając sobie tym samym ocenę tego, co dzieje się z przodu. Oczywiście bezpieczny odstęp trzeba też zachować w trakcie wyprzedzania. Warto pamiętać, że w razie, gdy wyprzedzanym jest rower, wózek rowerowy, motorower, motocykl lub kolumna pieszych, odstęp musi wynosić minimum 1m.
3. Przyspieszaj z głową
Choć zwiększanie prędkości wiąże się nierozłącznie z wyprzedzaniem, bynajmniej nie polega to tylko na wciśnięciu gazu do dechy. Aby przyspieszenie było jak najefektywniejsze, trzeba po pierwsze zacząć je jeszcze na swoim pasie ruchu, a po drugie zrobić to jednocześnie energicznie i bezpiecznie. Najistotniejsze jest zachowanie bezpiecznej odległości od wyprzedzanego pojazdu, tak aby nie zajechać mu drogi.
Kiedy bezwzględnie nie wolno wykonywać tego manewru?
-
Przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia oraz na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi – jest to jednak dopuszczalne na jezdni jednokierunkowej lub dwukierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu, o ile nie wjeżdżasz na jej część przeznaczoną do ruchu w przeciwną stronę.
-
Na skrzyżowaniu – z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub takiego, na którym ruch jest kierowany i sytuacji, w której wyprzedzany sygnalizuje zamiar skrętu, a wyprzedzający nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w przeciwnym kierunku.
-
Na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim.
-
Na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim.
-
Na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim.
Na koniec kilka zdjęć obrazujących skutki niewłaściwego wykonania tego manewru.
st.asp. Katarzyna Mazurek