Bieżące informacje

Uwaga na oszustów! Kolejne próby wyłudzenia pieniędzy od seniorów w powiecie ząbkowickim

Data publikacji 05.06.2025

Oszuści nie ustają w próbach wyłudzania pieniędzy, tym razem podszywając się pod pracowników poczty i funkcjonariuszy Policji. 3 czerwca br. doszło do kolejnej próby oszustwa na terenie gminy Stoszowice. Na szczęście czujność 76-letniego mieszkańca zapobiegła stracie oszczędności. Przypominamy jak działają przestępcy, jakie mechanizmy wykorzystują oraz jak się przed nimi bronić. Prosimy: rozmawiajcie z bliskimi – to może uratować ich majątek!

W całej Polsce, w tym również w naszym powiecie cały czas zdarzają się przypadki oszustw telefonicznych, których ofiarami najczęściej padają osoby starsze. Oszuści stosują różne scenariusze: podszywają się pod pracowników poczty, policjantów, członków rodziny, pracowników banków czy służb specjalnych. Cel jest zawsze ten sam, wyłudzić pieniądze lub dane, które umożliwią przejęcie oszczędności.

Niestety, mimo wielokrotnych apeli i kampanii informacyjnych przestępcy wciąż znajdują osoby, które dają się zmanipulować. Dlatego po raz kolejny przypominamy: bądźmy czujni, edukujmy naszych bliskich i nie dajmy się oszukać!

3 czerwca 2025 roku około godziny 11:00, do 76-letniego mieszkańca gminy Stoszowice zadzwonił na telefon stacjonarny mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik poczty. Zapytał, czy senior będzie w domu w godzinach popołudniowych, ponieważ ma dla niego list polecony. Mężczyzna potwierdził, nie podejrzewając niczego złego.

Niedługo później, około dwie godziny po pierwszym telefonie, na ten sam numer zadzwoniła inna osoba, tym razem z numeru zastrzeżonego. Podający się za funkcjonariusza Policji mężczyzna zapytał, czy 76-latek otrzymał jakieś nietypowe lub podejrzane połączenia. Senior potwierdził wcześniejszy telefon rzekomego listonosza. Wówczas rozmówca zaczął wypytywać o sposób odbierania świadczeń emerytalnych, wysokość posiadanych oszczędności i to, czy senior z żoną przechowują pieniądze w domu.

Na szczęście 76-latek zachował ostrożność i nie udzielił żadnych konkretnych informacji. Odpowiedział, że nie posiada w domu żadnych oszczędności. Po chwili połączenie zostało przerwane. Najprawdopodobniej oszust uznał, że niczego nie zyska.

Niestety, podobny schemat działania został użyty wcześniej wobec innego mieszkańca powiatu, który padł ofiarą oszustwa i stracił pieniądze.

Jak działają oszuści?

Oszustwa telefoniczne są realizowane według dobrze znanych i powielanych scenariuszy:

  • Na pracownika poczty lub kuriera – informacja o przesyłce poleconej, która ma stworzyć pozory wiarygodności.
  • Na policjanta – informacja o rzekomym zagrożeniu lub prowadzonym dochodzeniu, którego rzekomo osoba starsza ma być ofiarą.
  • Na wnuczka/siostrzeńca – prośba o pilną pożyczkę, często związana z rzekomym wypadkiem lub trudną sytuacją.
  • Na pracownika banku – informacja o rzekomym zagrożeniu środków na koncie i konieczności ich "zabezpieczenia".

Wszystkie te metody mają jeden cel: wywołać w seniorze strach, niepewność lub współczucie, aby w emocjach przekazał pieniądze, dane osobowe, hasła lub inne wrażliwe informacje.

Jak się chronić?

  1. Nigdy nie podawaj przez telefon żadnych danych osobowych, numerów kont, haseł czy informacji o oszczędnościach.
  2. Policja nigdy nie żąda przekazywania pieniędzy, nigdy nie prosi o udział w tajnych akcjach. Jeśli ktoś tak twierdzi – to oszust!
  3. Zawsze weryfikuj, z kim rozmawiasz. Jeśli ktoś podaje się za policjanta, rozłącz się i samodzielnie zadzwoń na numer alarmowy 112, by sprawdzić, czy to prawda.
  4. Nie ufaj numerom zastrzeżonym. Oszuści często korzystają z usług ukrywających identyfikację rozmówcy.
  5. Porozmawiaj z bliskimi. Poinformuj rodziców, dziadków i sąsiadów o metodach działania oszustów, profilaktyka zaczyna się w domu!
  6. Nie działaj pod wpływem emocji. Oszuści liczą na to, że presja czasu i stres wyłączą logiczne myślenie.

Ząbkowiccy policjanci apelują: rozmawiajcie ze swoimi rodzicami, dziadkami i sąsiadami. Tłumaczcie, jak działają przestępcy, i przypominajcie, że ostrożność to nie paranoja, dzisiaj to konieczność. Jedna taka rozmowa może uratować kogoś przed stratą dorobku życia.

Pamiętajmy, że wiedza i czujność to najlepsza tarcza przeciwko oszustom. A jeśli macie jakiekolwiek podejrzenia, że ktoś próbuje Was oszukać dzwońcie niezwłocznie pod numer alarmowy 112.

podkom. Katarzyna Mazurek
Oficer Prasowy
Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich
tel. 608 086 826

Powrót na górę strony