Uwaga na fałszywych konsultantów bankowych! Mieszkanka powiatu ząbkowickiego straciła prawie 35 tysięcy złotych
Pomysłowość oszustów nie zna granic, a ich metody stają się coraz bardziej wyrafinowane. Mimo licznych kampanii informacyjnych, ostrzeżeń i apeli, nadal dochodzi do przypadków, w których przestępcy na przykład podszywając się pod pracowników banków, wyłudzają ogromne sumy pieniędzy. Przekonała się o tym boleśnie 29-letnia mieszkanka powiatu ząbkowickiego, która uwierzyła, że rozmawia z konsultantami swojego banku i w efekcie straciła prawie 35 tysięcy złotych.
Całe oszustwo rozpoczęło się od telefonu od mężczyzny, który przedstawił się jako pracownik banku. Twierdził, że ktoś próbował wziąć kredyt na dane kobiety i zapytał, czy była to jej inicjatywa. Zaniepokojona kobieta stanowczo zaprzeczyła, na co oszust zapewnił, że za chwilę skontaktuje się z nią konsultant z działu bezpieczeństwa, który pomoże zabezpieczyć środki na koncie.
Po kilku minutach zadzwonił kolejny mężczyzna, również podający się za pracownika banku, tym razem specjalistę ds. bezpieczeństwa. Mówił pewnie i profesjonalnie. Mężczyzna przekonał kobietę, że aby zabezpieczyć jej oszczędności przed rzekomym cyberatakiem, musi niezwłocznie przelać wszystkie środki z konta na wskazany przez niego „bezpieczny rachunek”. Zapewnił, że to standardowa procedura, a pieniądze zostaną zabezpieczone.
Niestety, kobieta, będąc w stresie i działając w dobrej wierze, postąpiła zgodnie z instrukcjami i przelała wszystkie środki. Na tym jednak przestępcy nie poprzestali. Oszust zasugerował, że aby „wzmocnić ochronę konta”, powinna zaciągnąć szybki kredyt gotówkowy i również te pieniądze przekazać na rzekomo bezpieczne konto. Kobieta, przekonana o profesjonalizmie rozmówcy i realnym zagrożeniu, tak zrobiła, a następnie wypłaciła z bankomatu część pieniędzy i wpłaciła na podane konto. W rezultacie przestępcy przejęli łącznie prawie 35 tysięcy złotych.
Niemal od razu 29-latka zorientowała się, że została oszukana, jednak pieniędzy już nie było. Sprawę zgłosiła na Policji, która prowadzi obecnie intensywne czynności mające na celu ustalenie sprawców tego przestępstwa. Niestety, podobne scenariusze powtarzają się w całym kraju niemal każdego dnia.
W związku z tym zdarzeniem apelujemy ponownie:
- zachowaj czujność i nie ufaj bezgranicznie rozmówcom telefonicznym – nawet jeśli twierdzą, że reprezentują Twój bank, policję czy inne instytucje,
- żaden bank nigdy nie prosi klientów o przelewanie środków na inne konta w celu ich zabezpieczenia,
- nikt nie powinien też nakłaniać Cię do zaciągania kredytów w imię bezpieczeństwa,
- jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do rozmowy telefonicznej – rozłącz się i samodzielnie skontaktuj z bankiem, dzwoniąc na oficjalny numer infolinii,
- nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji pod presją czasu czy emocji.
Pamiętaj:
- Nie podawaj danych logowania przez telefon.
- Nie instaluj żadnych aplikacji do „zdalnej pomocy” wskazanych przez rozmówców.
- Nie wykonuj przelewów na nieznane konta.
- Rozłącz się, zanim będzie za późno.
Twoja ostrożność może uchronić Cię przed utratą oszczędności życia. Pomóż nam zatrzymać falę oszustw – rozmawiaj o tym z bliskimi, szczególnie starszymi osobami. Razem możemy więcej.
podkom. Katarzyna Mazurek
Oficer Prasowy
Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich
tel. 608 086 826