Bieżące informacje

Oszuści znów uderzają! Pamiętaj, że Twoje bezpieczeństwo zaczyna się od Ciebie!

Data publikacji 04.04.2025

Mimo licznych kampanii informacyjnych i apeli służb mundurowych, oszuści nadal skutecznie żerują na naszej ufności, chęci ochrony oszczędności, a czasem także... zwykłej nieuwadze. Wystarczy chwila niepewności, jeden impuls i można stracić dorobek życia. Ząbkowicka Policja ponownie apeluje o ostrożność, bo choć metody się zmieniają, cel oszustów zawsze pozostaje ten sam: wyłudzić nasze pieniądze.

W dniu wczorajszym do Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich zgłosiła się 37-letnia mieszkanka powiatu, która padła ofiarą perfidnego oszustwa. Schemat działania przestępców był dobrze znany funkcjonariuszom, jednak dla pokrzywdzonej całkowicie zaskakujący i wyjątkowo wiarygodny.

Kobieta odebrała telefon od rzekomego pracownika jednego z banków. Mężczyzna przekazał, że na jej nazwisko został złożony wniosek o kredyt i zapytał, czy to ona go zaciągała. Oczywiście zaprzeczyła, nie był to jej bank, a tym bardziej jej kredyt. To jednak był dopiero początek wyrafinowanej manipulacji.

Po tej "rozmowie ostrzegawczej", z kobietą skontaktował się kolejny mężczyzna, tym razem podający się za przedstawiciela jej prawdziwego banku. Poinformował, że ktoś próbował włamać się na jej konto i podjąć próbę zawarcia umowy kredytowej. Oszust przedstawił się bardzo profesjonalnie, posługiwał się specjalistycznym językiem i danymi, które mogły sprawiać wrażenie, że zna szczegóły jej bankowości.

Pod presją i strachu o swoje oszczędności, kobieta uwierzyła. Przestępca przekonał ją, że jedynym sposobem na ochronę środków jest ich "przeniesienie" na tzw. konto techniczne, subkonto. Przy pomocy kodów BLIK, 37-latka przelała niemal 3000 zł. Podczas niemal godzinnej rozmowy, rozmówca próbował również nakłonić kobietę do zainstalowania aplikacji zdalnego pulpitu, która umożliwiłaby mu pełną kontrolę nad jej telefonem, na szczęście tego kroku nie wykonała.

Niestety, zanim zorientowała się, że padła ofiarą manipulacji, było już za późno. Pieniądze przepadły, a sprawą zajęła się Policja.

W tego typu przypadkach najważniejsze są czujność i ograniczone zaufanie. Pamiętajmy, że prawdziwi pracownicy banków nigdy nie proszą o przekazywanie danych do logowania, kodów BLIK, ani o instalowanie aplikacji zdalnych. Nie straszą próbą zaciągnięcia kredytu ani nie każą „ratować” pieniędzy, przelewając je na inne konta.

Jak nie dać się oszukać?

  1. Zachowaj spokój i zdrowy rozsądek – oszuści liczą na Twoją panikę i szybkie decyzje.
  2. Zakończ rozmowę i samodzielnie skontaktuj się z infolinią swojego banku.
  3. Nie udostępniaj żadnych kodów ani danych logowania!
  4. Nie instaluj oprogramowania z nieznanych źródeł na żądanie rozmówcy.
  5. Zgłoś każdą podejrzaną sytuację na Policję.

Pamiętaj, że oszuści działają psychologicznie. Potrafią być przekonujący, uprzejmi i kompetentni. Dlatego właśnie to TY jesteś pierwszą i najważniejszą linią obrony swoich pieniędzy.

Nieustannie prowadzimy działania profilaktyczne i edukacyjne, ale żadne działania służb nie zastąpią zdrowego rozsądku i ostrożności każdego z nas. Informujmy swoich bliskich, szczególnie osoby starsze, o sposobach działania oszustów. Im więcej osób będzie świadomych, tym mniej ofiar w przyszłości.

Kolejne oszustwo w powiecie ząbkowickim pokazuje, że czujność nigdy nie jest przesadą.

podkom. Katarzyna Mazurek
Oficer Prasowy
Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich
tel.
608 086 826

Powrót na górę strony