Bieżące informacje

„Wygrałam w konkursie, ale by odebrać bon muszę wygenerować kod BLIK. Proszę pomóż”- kolejna odsłona oszustwa na BLIK-a

Data publikacji 02.12.2024

Oszuści nie próżnują i nie śpią, wciąż wymyślają nowe sposoby i legendy, aby wyłudzić od innych jak największą sumę pieniędzy. Dlatego powinniśmy zachować czujność za każdym razem, gdy ktoś prosi nas o przekazanie pieniędzy lub kodu BLIK. Często przestępcy proszą nas o przekazanie 6-cyfrowego kodu, podszywając się pod naszych znajomych. Tak było w przypadku mieszkanki gminy Ziębice. Cyberprzestępca najpierw włamał się na komunikator jej dobrej znajomej, a następnie dostosował legendę do trwającego okresu promocji i wyprzedaży „Black Friday” by wyłudzić od kobiety kod BLIK. 64-latka straciła w ten sposób ponad 3 tysiące złotych.

Oszustwa na BLIK-a mają wiele wymiarów. Często oszust uzyskuje dostęp do konta na portalu społecznościowym w skutek wycieku danych lub ataku hakerskiego. Przy ich pomocy loguje się i przejmuje nad nim kontrolę, a następnie wykorzystuje do kontaktów z potencjalną ofiarą przez komunikator. Kiedy przestępcy uda się zdobyć zaufanie potencjalnej ofiary, próbuje wyłudzić pieniądze wcielając w życie jeden z popularnych scenariuszy oszustwa. Najczęściej fałszywy znajomy prosi o podanie kodu kodu BLIK. Powodów może być wiele: niewielka pożyczka, zgubiony portfel, brak wystarczającej kwoty na koncie, aby mógł za coś zapłacić. A pieniądze zawsze musi mieć na „już”. Po podaniu kodu oszust natychmiast wypłaca pieniądze i prosi o kolejne kody.

Tym razem przestępcy do swojej legendy wykorzystali trwający okres wyprzedaży i promocji „Black Friday”. W piątek 29 listopada, korzystając z przejętego konta na portalu społecznościowym, skontaktowali się z 64-letnią mieszkanką gminy Ziębice podszywając się pod jej dobrą znajomą. W wiadomościach poprosili o przekazanie kodu BLIK, który umożliwi im odebranie atrakcyjnej nagrody wygranej w konkursie. Kobieta próbowała co prawda skontaktować się ze znajomą, jednak kiedy nie udało się jej dodzwonić, postanowiła zawierzyć wiadomościom i pomóc koleżance. Zgodnie z prośbą udostępniła kod BLIK. Kolejne wiadomości od fałszywej znajomej dotyczyły problemów z kodem i prośbami o następne. Zanim 64-latka zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa wygenerowała i podała przestępcom kilka 6-cyfrowych kodów tracąc ponad 3300 złotych.

Jak unikać takich oszustw? Trzy proste zasady, pomogą zabezpieczyć się w przypadku próby oszustwa:

  • Zwolnij: Oszuści często próbują stworzyć wrażenie, że należy działać szybko, albo straszą utratą konta lub innymi konsekwencjami. Poświęć chwilę na zadanie pytań i przemyślenie sytuacji.
  • Nie wysyłaj: Oszuści często udają, że są kimś innym. Nie klikaj w przesłane linki i nie otwieraj załączników w wiadomościach od nieznanych nadawców. Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania.

  • Sprawdź: Oszuści często wskazują jakiś problem, aby nakłonić Cię do działania. Zbierz informacje i dokładnie sprawdź szczegóły przed kliknięciem

Jeśli pojawią się sygnały, że ktoś mógł przejąć nasze konto należy jak najszybciej zmienić hasło, a także powiadomić znajomych o możliwym oszustwie. Uchroni to nie tylko nas, ale również naszych znajomych i rodzinę.

asp. szt. Katarzyna Mazurek
Oficer Prasowy
Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich
tel.
608 086 826

Powrót na górę strony