Funkcja „Zastrzeż PESEL” pomaga chronić się przed oszustami
Od 1 czerwca weszła w życie istotna zmiana w funkcji „Zastrzeż PESEL”. Firmy i instytucje od tego dnia będą miały obowiązek sprawdzania statusu PESEL przed podpisaniem umowy na przykład o kredyt, zwiększenie limitu na koncie lub zakupu na raty. Jeśli podpiszą umowę pomimo zastrzeżonego numeru PESEL, to one będą ponosić tego konsekwencje. Jest to dobre rozwiązanie szczególnie dla starszych osób, które rzadziej korzystają z tego rodzaju usług. Przypominamy, że to zastrzeżenie w każdej chwili można cofnąć.
Już od kilku miesięcy każda pełnoletnia osoba może bezpłatnie zastrzec swój PESEL w aplikacji i serwisie mObywatel oraz w urzędzie. Jednak prawne konsekwencje zastrzeżenia obowiązują dopiero od 1 czerwca 2024 roku. Od tego dnia firmy i instytucje mają obowiązek sprawdzania statusu PESEL przed podpisaniem umowy o kredyt lub zakupu na raty, a to oznacza, że jeżeli podpiszą umowę pomimo zastrzeżonego numeru PESEL, to one będą ponosić tego konsekwencje.
Usługa „Zastrzeż PESEL” powstała po to, aby zmniejszyć liczbę wyłudzeń finansowych, które wynikają z kradzieży tożsamości, ale również oszustw związanych z przejmowaniem dostępu do konta, a następnie zaciąganiem kredytów czy pożyczek. W ten sposób chronione są również limity na koncie oraz pieniądze, które chcemy w banku pobrać. Tutaj jednak obowiązuje kwota 12 726 złotych (od 1 lipca będzie to juz 12 900). Wniosek o wypłatę niższej kwoty nie musi być weryfikowany.
Funkcja „Zastrzeż PESEL” może być doskonałym rozwiązaniem dla osób starszych szczególnie narażonych na działania oszustów. Seniorzy rzadziej zaciągają kredyty czy pożyczki, w związku z czym to zastrzeżenie nie utrudni im codziennego funkcjonowania. Przypominamy, że po pierwsze zastrzeżenie w każdej chwili można cofnąć. Zastrzeżony numer PESEL nie wpływa na:
- sprawy urzędowe (np. wzięcie ślubu, zameldowanie się czy wyrobienie dokumentów),
- sprawy zdrowotne (np. wizyty u lekarza, pobyt w szpitalu czy wykupienie recepty),
- udział w wyborach,
- ważność dokumentów (np. dowodu osobistego, paszportu czy prawa jazdy),
- korzystanie z profilu zaufanego,
- podróżowanie (np. przekraczanie granicy, latanie samolotem czy kupowanie biletów),
- wykonywanie czynności służbowych (np. podpisywanie umów w pracy),
- korzystanie z usług poczty.
Może warto poczytać i rozważyć taką opcję. Wszystkie informacje na temat funkcji „Zastrzeż PESEL” osoby zainteresowane znajdą na stronie mObywatel 2.0
asp. szt. Katarzyna Mazurek
Oficer Prasowy
Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich
tel. 608 086 826