Bieżące informacje

Myślała, że pomaga szwagierce :(

Data publikacji 14.05.2024

Pomimo wielokrotnych ostrzeżeń dotyczących oszustwa „na znajomego z Facebooka”, kolejna osoba dała się nabrać przestępcy. Wczoraj na policję zgłosiła się 51-latka, która wierząc, że rozmawia ze szwagierką pożyczyła jej ponad 700 złotych, udostępniając i zatwierdzając kody BLIK. Zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa kiedy zapytała o zwrot pieniędzy.

Policja dokłada wszelkich starań, aby zapobiegać oszustwom internetowym. Informujemy o niemal każdym takim zdarzeniu, by pokazać sposób działania przestępców, jak również ostrzec innych. Wielokrotnie opisywaliśmy również sposób na znajomego z Facebooka”. Jednak mimo licznych ostrzeżeń w sieci wciąż wiele osób je bagatelizuje.

Na policję w dniu wczorajszym zgłosiła się 51-latka, która poinformowała funkcjonariuszy, że została oszukana. Mieszkanka powiatu ząbkowickiego była przekonana, że wymienia wiadomości ze szwagierką. Przestępca wykorzystał skradzione wcześniej dane do konta na portalu społecznościowym i podszywając się pod osobę jej bliską poprosił o pieniądze na opłacenie zakupów. Kobieta nic nie podejrzewała, gdyż wcześniej podobna sytuacja miała już miejsce. Dwukrotnie wygenerowała kod BLIK i podała oszustowi na komunikatorze, zatwierdzając wypłatę. Zorientowała się dopiero kiedy rozmawiając ze szwagierką zapytała o zwrot pożyczonych na zakupy pieniędzy. W ten sposób 51-latka „zasiliła” konto oszusta kwotą ponad 700 złotych.

Ponownie przypominamy, że takich sytuacji można uniknąć, wystarczy że będziemy stosować kilka ważnych zasad:

  • należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto, zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS;
  • zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory, najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
  • pamiętajmy, aby sprawdzać dane transakcji przed jej potwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
  • trzeba chronić swój telefon oraz szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Zastanówmy się chwilę, pomyślmy logicznie i nie działajmy pod presją czasu!

asp. szt. Katarzyna Mazurek
Oficer Prasowy
Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich
tel.
608 086 826

Powrót na górę strony