Senior z powiatu ząbkowickiego nie dał się nabrać oszustom
Najpierw odebrał telefon od pracownika banku by następnie się dowiedzieć, że ktoś zaciągnął na niego kredyt na ponad 60 tysięcy złotych i wnioskował o duplikat karty płatniczej. Głos w słuchawce przekonywał 68-latka, że pracownicy banku są w zmowie z oszustami a jego pieniądze są zagrożone. Rozłączył się dopiero wtedy kiedy senior powiedział, że jest na policji. Tym razem ta historia ma szczęśliwe zakończenie. Tylko dzięki trzeźwemu myśleniu pod presją czasu oraz czujności pracownika banku mieszkaniec gminy Ząbkowice Śląskie nie stracił swoich oszczędności.
W dniu dzisiejszym do ząbkowickich policjantów przyszedł mężczyzna by złożyć zawiadomienie o próbie oszustwa. 68-latek otrzymał po godzinie 9 telefon od mężczyzny podającego się za pracownika jego banku. Dzwoniący oświadczył, że w województwie opolskim został na niego zaciągnięty kredyt w wysokości 67 tysięcy złotych oraz ktoś zawnioskował o wydanie duplikatu karty płatniczej. Jedynym wyjściem by nie stracić pieniędzy to udać się do banku i zaciągnąć kredyt na 60 tysięcy złotych. Otrzymane pieniądze 68-latek miał wybrać i czekać na dalsze instrukcje. Głos w telefonie poinstruował seniora by ten się nie rozłączał. Mieszkaniec powiatu ząbkowickiego przejął się sytuacją i od razu udał się do swojego banku. Tam za namową pracownicy, gdy oszust po rozłączeniu ponownie próbował się dodzwonić, 68-latek odebrał telefon i powiedział, że jest na policji. Na tym jego rozmowa z fałszywym konsultantem bankowym się zakończyła. Oczywiście po sprawdzeniu okazało się, że nikt nie wziął na jego dane kredytu, ani nie wnioskował o dodatkowe karty płatnicze. Dzięki trzeźwemu myśleniu pod presją czasu oraz czujności pracowników banku 68-latek zachował swoje pieniądze.
Pamiętajmy by zawsze być czujnym, zwłaszcza gdy chodzi o pieniądze i dane wrażliwe.
Każdorazowo, gdy ktoś prosi o:
- wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego,
- przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobie,
- wpłatę środków finansowych na wskazany przez „konsultanta bankowego” numer rachunku,
- wygenerowanie kodów BLIK na polecenia głosu w słuchawce,
zastanówmy się, czy nie jest to potencjalne oszustwo. W takich przypadkach należy bezwzględnie rozłączyć się i starać się zweryfikować tożsamość osoby, która do nas dzwoniła albo kontaktowała się z nami. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności.
asp. szt. Katarzyna Mazurek
Oficer Prasowy
Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich
tel. 608 086 826