Bieżące informacje

Ku przestrodze: jak nie dać się oszukać

Data publikacji 29.03.2024

Z reguły na stronie opisujemy przypadki kiedy osoby do których dzwoni oszust dają się okraść i zmanipulowane przez przez przestępcę stracą często oszczędności swojego życia. Tym razem na numer alarmowy zadzwonił 23-latek, który powiadomił, że męski głos w słuchawce próbował wmówić mu, że jest pracownikiem departamentu bezpieczeństwa bankowego. Mężczyzna usiłował przekonać mieszkańca powiatu ząbkowickiego, że na jego dane zostały otwarte nowe rachunki bankowe i istnieje duże ryzyko zaciągnięcia pożyczek. 32-latek nie uwierzył oszustowi i dzięki temu nie stracił swoich pieniędzy.

Tym razem wiadomość nie będzie o tym, że ktoś dał się oszukać, ale wręcz przeciwnie zdrowy rozsadek i racjonalne myślenie uchroniło mieszkańca powiatu ząbkowickiego przed utratą swoich oszczędności.

W dniu 27 marca w godzinach porannych na telefon 23-latka zadzwonił mężczyzna podając się za pracownika departamentu bezpieczeństwa bankowego. Dzwoniący znał imię i nazwisko mieszkańca powiatu ząbkowickiego i próbował przekonać go, że na jego dane zostały otwarte inne rachunki bankowe, a w związku z tym istnieje duże ryzyko wzięcia pożyczki lub kredytu. Podsumowując: oszust usiłował przekonać rozmówcę, że jego pieniądze są zagrożone. 23-latek jednak szybko zorientował się z kim rozmawia i pomimo presji wywieranej na niego nie dał się zmanipulować. Odpowiedział dzwoniącemu, że traci czas i rozłączył się. Następny telefon wykonał już na policję z informacją o próbie oszustwa.
Właściwa postawa mieszkańca powiatu ząbkowickiego pozwoliła mu uchronić zgromadzone na koncie pieniądze. Jak się okazało,
właśnie dlatego nikt na jego dane nie otworzył rachunków ani nie wziął kredytów. „Pracownik departamentu bezpieczeństwa bankowego” również więcej nie zadzwonił.

Przypominamy jak reagować na podobne telefony:

  • nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji i nie działaj pod wpływem emocji,
  • rozłącz się i zweryfikuj rozmówcę, wybierz na klawiaturze numer instytucji, od której dostaliśmy wiadomość i zadzwoń, ewentualnie odwiedź jej oddział,
  • skontaktuj się z kimś zaufanym np. rodziną, przyjaciółmi i powiedzmy o niepokojącym telefonie,
  • zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości i niejasności w komunikatach lub pytania, które wydają się podejrzane, zawierają błędy językowe,
  • nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, loginów czy haseł lub kodów autoryzacyjnych,
  • nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową,
  • nie wypłacaj pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy osób dzwoniących.

Pamiętaj! Jeśli dzwoniący wymaga podania danych osobistych, haseł dostępu, kodów autoryzacyjnych lun numery kart płatniczych, należy natychmiast rozłączyć się i zgłosić sprawę do instytucji, za którą ktoś się podawał.


 

asp. szt. Katarzyna Mazurek
Oficer Prasowy
Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich
tel.
608 086 826

Powrót na górę strony